Yinyoga

Ursprung

Yin och yang är enligt Daoismen(den kinesiska filosofin, grundad ca 600 år f.Kr) universums urkrafter. Under hösten och våren möts yin och yang för att befrukta jorden och tecknet för det är regnbågen.

  • Yin, som är det svarta, symboliserar jorden, den feminina energin, det lugna och passiva, kalla och fuktiga.
  • Yang, som är det vita, symboliserar himlen, den maskulina energin, det varma och aktiva, rörelsen.

Vad är yinyoga?

Yinyoga kännetecknas av passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i minst 3-5 minuter vilket ger oss tid att även lugna sinnet. I yinyogan vill vi komma åt kroppens fascia, bindväv, istället för musklerna. Detta uppnås genom att inte gå så djupt i stretchen och hålla positionen en längre stund. Stort fokus ligger på området runt höfter och ländrygg. Dessa är särskilt rika på bindväv och lagrar enligt yogafilosofin mycket fysiska såväl som emotionella spänningar.

När passar yinyoga?

Yinyoga passar alla. Med hjälp av props, olika hjälpmedel såsom filtar och bolster, kan du anpassa positionerna efter dina egna förutsättningar. När du har långvarig stelhet och smärtproblematik i kroppen, känner dig trött, överstimulerad, har humörsvängningar, mycket tankar som snurrar, känner ett behov av att fylla på med energi och/eller har för mycket energi.

Fördelar med yinyoga

  • Stillar kropp och sinne
  • Kompletterar övrig yogapraktik och träning
  • Enkelt att utföra, passar alla
  • Mycket avslappnande
  • Minskar stress och oro
  • Bidrar till en större medveten närvaro
  • Ökar rörligheten i leder
  • Skapar ett inre lugn
  • Ökar flöde av energi och livskraft, prana
By | 2018-10-01T13:15:58+00:00 October 1st, 2018|Edis, Hälsa, Yoga|0 Comments